Пролетен конюнктивит – Какво да правим?

Статия на Д-р Димитър Голев

ГолевПролетен конюнктивит е заболяване, което се среща в тропичните и субтропичните климатични пояси и по-рядко в умерения пояс. На север той е изключително рядко заболяване. У нас се среща често, и то толкова по-често, колкото по на юг се отива. Боледуват главно деца и младежи (заболяването е по-често при момчетата). Етиологията на пролетния катар не е изяснена напълно. Смята се, че алергенът се намира във въздуха през топлите слънчеви дни.

Обикновено рано през пролетта започват дразнене, сърбеж и светлобоязън. Децата трият до болка очите си, за да успокоят силния сърбеж, особено неприятен привечер, след като са играли на слънцето през целия ден.

С настъпването на хладните есенни дни заболяването обикновено затихва, за да се появи отново с първите пролетни слънчеви дни. Различават се три форми на пролетен катар: тарзова, лимбова и смесена форма.

пролетен конюнктивит

При тарзовата форма папилите на тарза хипертрофират и наедряват дотолкова, че образуват отделни полигонални издатини, които се нареждат като паветата на уличния паваж. Цялата конгонктива е бледа, като залята с мляко. В конюнктивния сак се открива жилав секрет, богат на еозинофилни клетки.

Лимбовата форма се характеризира с образуването на бледи маси от хиалин около лимба. Макар и рядко, при тази форма се наблюдава прорастване на панус върху роговицата. Този панус расте циркулярно и може да покрие цялата роговица, като с това да доведе до силно намаление на зрението. Смесената форма представлява комбинация от първите две.

При някои тежки тарзови форми механично се уврежда роговицата от непрекъснато драскане от хипертрофираните папили. В други случаи се наблюдават маргинална дистрофия на роговицата и кератоконус.
Заболяването, както казахме, рецидивира години наред, докато изчезне спонтанно.

Лечение

Общо усилване и десензибилизация с витамини и калциеви препарати, лечение на хелминтози, ако има такива.
Локално се назначават кортизонови препарати под формата на очни капки, които се капят 5-6 пъти дневно. Консултирайте се с офталмолог преди да започнете лечение .

Д-р Димитър Голев
гр.Димитровград
гр.Харманли
Ако имате конкретен въпрос, чувствайте се свободни да го зададете. Вижте страницата контакти за повече информация